ER DU AFHÆNGIG AF TRÆNING?

22 april 2014 af

Malte Friis-Olsen

“Flere danskere risikerer at blive afhængige af træning, hvis de ikke er opmærksomme på de farlige signaler.”

Sådan kunne man, i påsken, læse i diverse medier.

“5,8 procent af alle motionister i danske fitnesscentre viser tegn på det, eksperter kalder træningsafhænginghed.”

DR sammenligner træningsafhængighed med alkoholmisbrug. 

Når man nu har beskæftiget sig med træning, motion og livsstilsændringer i mange år, så kan man blive træt, rigtig træt, når man læser denne type artikler.

Egentlig burde man blot have en “duck and weave” mekanisme, når man læser disse artiker.
Muligvis var det påskens ekstra tid, der gjorde, at jeg læste et par af sensationsartiklerne.

Mia Beck Lichtenstein er forskeren bag den seneste undersøgelse.

Hun synes at specialisere sig i træningsafhængighed og de konsekvenser,  det kan have at overdrive sin træning. På hendes hjemmeside kan du finde meget info om emnet. Hendes pointer, og det hun fremlægger, er faktisk rigtig godt, og  jeg synes, det giver rigtig fin mening. Det, som gjorde mig træt, er måden dette fremlægges.

Grunlæggende må vi alle kunne blive enig om, at den største udfordring med motion i Danmark ikke er, at folk træner for meget.
Jeg ærgrer mig over, at de fleste medier på dette område synes at have til formål at underholde fremfor at oplyse.

Er du afhængig af træning?

I september 2013 fremlagde TV2 en checkliste fra Mia Beck Lichtensten, som kan anvendes til at tjekke, om man er afhængig af træning.
Se artiklen her. 

SÆT ÉN RING FOR HVERT UDSAGN – og tæl dine point sammen til sidst

1. Træning er det vigtigste i mit liv.

Meget uenig – 1
Uenig – 2
Hverken enig/uenig – 3
Enig – 4
Meget enig – 5

2. Jeg træner så meget, at jeg får konflikter med min familie, partner eller venner.

Meget uenig – 1
Uenig – 2
Hverken enig/uenig – 3
Enig – 4
Meget enig – 5

3. Jeg bruger træning til at ændre humør (f.eks. for at få et kick eller slippe væk).

Meget uenig – 1
Uenig – 2
Hverken enig/uenig – 3
Enig – 4
Meget enig – 5

4. Jeg har med tiden øget omfanget af min daglige træning.

Meget uenig – 1
Uenig – 2
Hverken enig/uenig – 3
Enig – 4
Meget enig – 5

5. Hvis jeg går glip af et træningspas, bliver jeg rastløs, irritabel eller trist.

Meget uenig – 1
Uenig – 2
Hverken enig/uenig – 3
Enig – 4
Meget enig – 5

6. Selvom jeg skærer ned på min træning, ender jeg alligevel med at træne lige så tit som før.

Meget uenig – 1
Uenig – 2
Hverken enig/uenig – 3
Enig – 4
Meget enig – 5

En samlet score på 24-30 angiver risiko for træningsafhængighed.

Hvis du tilmed kan svare ja på de følgende tre spørgsmål, er der stor sandsynlighed for, at du har udviklet en skadelig afhængighed af træning:

A. Jeg træner ofte på trods af smerter og skader.

B. Jeg tager ofte medicin (f.eks. smertestillende) for at kunne træne.

C. Jeg er alt for afhængig af træning.

Kilde: Mia Beck Lichtenstein.

Hvad bør du gøre, hvis du er afhængig af træning?

Skulle du føler,  at du er for afhængig af din træning, så overvej følgende:

  • Ingen bliver bedre af at træne hele tiden. Hvis du træner for at blive mere fit eller har et andet mål med din træning, så forstå at træning består af 3 dele:
    Stress – hvile – respons.

    Der fokuseres i overstående på de, som stresser sig selv for meget.
    For meget stress har konsekvenser, hvilket beskrives i diverse artikler om træningsafhængighed.

    Når du overgør din træning, så risikerer du ikke blot lavere velvære, men også mindre fremgang mod dine mål.
  • Ændr måden du træner. For at undgå at skabe ubalance mellem stress-hvile-respons, så planlæg din træning på en måde, så du altid ved, om du bliver bedre af den træning, du laver.
    Du skal planlægge din træning på en måde, så du ved, at den tid du bruger på din motion/ træning er brugt på en måde, så du når tættere på dine mål.
    Er du uerfaren i at planlægge din træning, så er der i rigtig mange dygtige personlige trænere, du kan få til at hjælpe dig.
    Deres opgave er netop at lære dig at træne korrekt, så du ikke træner forkert.

    At træne forkert kan ikke blot før til fysiske skader, men også påvirke dig mentalt!

Husk; træning er en god ting, men vær åben og ærlig overfor dig selv og dine omgivelser, når du træner.
Lad ikke din træning/ motion få dig væk fra det du gerne vil, brug det, så du kan komme tættere på dine mål!

Happy training!

OPERAWINE 2014

9 april 2014 af

Aleksandar Sørensen-Markovic at Hotel Danieli Venice

I sidste uge tog jeg til Italien for at deltage i Operawine 2014.

Operawine er en event i samarbejde mellem Wine Spectator og Vinitaly.

Kort fortalt: Italiens 100 bedste vine og deres producenter serverer selv deres vin i en eksklusiv event.

Jeg er på ingen måde vinekspert og havde det næsten helt skidt med at blive forkælet med denne oplevelse, men lod det engelske ordsprog: “When in Rome” guide mig!

Aleksandar Sørensen-Markovic at Opera wine

Jeg var inviteret af Ponente.

Vi har i OOB Coaching lavet en Ponente som vi kan give til de vi træner samt andre.

Ponente at Vinitaly 2014

Vores Ponente er i samarbejde med Rafaël Rozendaal og har et af mine citater!

Rafaël har i øvrigt også lavet logo for OOB Coaching.

 

Ponente per OOB Coaching and Rafaël Rozendaal 1

Ponente per OOB Coaching and Rafaël Rozendaal

Selvom jeg som nævnt ikke er vinekspert, så var det en stor fornøjelse at deltage.

Som atlet og stadig nyder jeg dagligt et glas vin og spiser i øvrigt den mad jeg sætter pris på.
For mig handler sundhed overvejende ikke blot om hvad men spiser, men i højere grad om måden man spiser!

I OOB Coaching arbejder vi med et begreb vi kalder “den bevidste livsnyder”. Dette begreb dækker over en der balancerer sportslige/ personlige udfordringer med en livsnyder livsstil. Der er ikke kun kinakål på menuen men plads til vin og god mad – i kontrolleret mængder og altid i kombination med højt aktivitetsniveau.
Det er for mig i denne balance jeg nyder tilværelsen mest.

Happy training!

VM-HALVMARATON 2014 – HVAD KOMMER DET TIL AT BETYDE?

31 marts 2014 af

Løbere før starten ved VM-Halvmaraton 2014

I lørdags blev København indtaget af omkring 27.000 løbere!

Det er estimeret, at der var 200.000 i gaderne og heppe på løberne – altså en begivenhed hvor omkring en kvart million deltog!

VILDT!

Jeg stod selv på Falkoner Allé og så mange af løberne – jeg var meget imponeret! Både af de mange løbere der havde udfordret sig på distancen – på Falkoner Allé var det tydeligt at se at det var første gang mange af løberne løb de 21.1 km.

Samtidig var jeg også meget imponeret over hvor flot arrangeret stævnet var. Jeg har deltaget i og også været tilskuer til rigtig mange events og løbet i København kan alle være utrolig stolte af.

Før stævnet havde jeg to ønsker for løbet:

  • At så mange nye løbere som muligt ville få en stor løbeoplevelse.
  • At stævnet ville glide som planlagt så der ikke skulle være et negativt aftryk på dagen.

I dag kan jeg konkludere at begge ting er lykkes – så stor respekt til løberne og arrangørerne samt de mange frivillige der har skabet en løbeevent på nyt niveau i Danmark.

Hvad kommer VM-Halvmaraton 2014 til at betyde?

Det er naturligvis svært at sige hvad eventen kommer til at have af betydning, men med udgangspunkt i hvad KMD Ironman Copenhagen har betydet i Danmark samt observationer fra andre steder når der kommer en ny type event, så er her nogle muligheder jeg vil håbe vil kunne ske:

  • Flere får en god oplevelse med at deltage i et løb. Det at løbe i så stor en event. hvor der er så mange på ruten at heppe, er utroligt motiverende. Personligt fik jeg selv lyst til at løbe en tur efter at have set løbet – har andre det på samme måde, så har løbet i min optik allerede været en succes.
  • Flere unge vil løbe. I triatlon har KMD Ironman Copenhagen gjort at langt flere unge vil dyrke ironman / triatlon. Før KMD Ironman Copenhagen var der masser af ironman stævner i Danmark, men efter at der havde været et stort international stævne i Danmark er langt flere blevet tiltrukket af den sport. Det har konkret betyder, at der er RIGTIG mange meget talentfulde triatleter.
    I min optik er niveauet hos de danske løbere allerede rigtig godt – jeg ved godt at de er noget efter de bedste internationale løbere, men hvis man forstår udgangspunkt / støtte / muligheder, så synes jeg godt vi kan være rigtig stolte af de danske løberes niveau.
    Mit håb vil være, at hvis de får noget større at se op til herhjemme, så vil det kunne tiltrække endnu mere talent - something to aspire to!
  • Københavns maraton vil kunne udvikle sig til at have samme støtte og opbakning. Det kan sikkert lyde enkelt at Københavns maraton også bare skal være lige som VM-Halvmaraton, men mig bekendt så er budget etc. til VM langt større, men ikke desto mindre kan man håbe at Københavns maraton kan udvikle sig så det har samme format / størrelse som VM. Her tænker jeg ikke kun på at eliten deltager, men i lige så høj grad at nye løbere og publikum vil være repræsenteret på samme måde som denne weekend.

Hvis jeg tænker 10 år tilbage, så var det svært at se at der i København skulle komme disse store begivenheder – der er sket meget og jeg håber udviklingen forsætter, for VM-Halvmaraton har på alle måder været en god oplevelse og jeg tror aftryk efter eventen vil påvirke danske løb og løbere fremover.

Happy training!